SAMMAKOISTA,TOMAATEISTA SEKÄ HERÄTEOSTOKSISTA

Muutaman kuukauden on ollut selvästi sammakoilla lepoaika,sillä ovat olleet todella hiljaisia. Viime päivinä on Rane saanut kasattua itsensä talviteloilta ja tasainen vaakutus kaikuu taas terraariosta :)
Heidän  kotinsa sai tänään pirtsakan kevätilmeen,kun ostin vanhan ja harventuneen saniaisen tilalle uuden viherkasvin. Kelpaa sinne lehtien suojaan Siirin taas piiloutua Ranen,välillä liiallisia,lemmiskely-yrityksiä.

(Klikkaa kuva isommaksi niin näet Siirin ja Ranen hienot värit ja kuvioinnit)

Mulla pitäisi olla kaikki ensikesää varten ajatellut  siemenostokset jo tehty,mutta taas kävi kiusaus liian suureksi,kun äkkäsin siemenhyllyköillä keisarinelämänlaka "Split Secondin" siemeniä. Tämä on mulle ihan uutuus,mutta kukka näytti niin vastustamattoman nätiltä,että pakkohan sitä oli muutama pussukka napata kotiin viemisiksi... 
...alkaa ihan mennä mahottomaksi tämä touhu ;D


Minun piti eilisessä postauksessa kysellä teiltä kokemuksia tomaattien avomaakasvatuksesta . Itse ajattelin kokeille tuota "Money Maker"-lajiketta tuossa melko lämpimmässä ja suojaisassa halkopinokatoksen päädyssä sekä ainakin muutamaa "Tiny Tim"-pensastomaattia aurinkoisella terassilla ruukussa.
Muut lajikkeet pääsevät sitten kasvihuoneeseen. 
Kaikenlaiset vinkit ja kokemukset tomaattien avomaakasvatuksesta ovat  siis tervetulleita :)

18 kommenttia:

  1. On sulla siellä taimipotti poikineen ja lisää ilmeisesti tulossa :-D
    Voi Ranea, ymmärrän kevätinnostusta, tosin en itse olisi vielä valmis talvihorroksesta heräämään, jos sellaiseen olisin osannut vaipua. Odottaisin vielä pari viikkoa ;-) Sammakoiden touhuja on kiva kuulla ja nähdä kuvissa, kiva kun kerrot!
    Mulla on tomaatti kasvanut ihan hyvin pari kertaa, kun olen saanut valmiin pienen taimet ja istuttanut paahteeseen kohopenkkiin, mutta kun peuranpenteleet syövät koko kasvin sitten loppukesällä kun satoa voisi alkaa odottaa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tää kylvöaika on ihan hulluksi tuloa Saila :)

      Rane niin kovasti tykkäisi Siiristä,mutta,kun sitä rakkautta pitäisi osoittaa niin usein,niin on hyvä,että Siirillä on omat piilonsa jonne välillä vetäytyä.

      Poista
  2. Moikka!

    Mä oon useana vuonna kasvattanu navetankulmal lämpimäs paikas tomaattei ja upeita satoja keränny...joten jatkan sitä edelleen vaiks kasvihuoneessa on tomaattejakin ;) Tomaatit on yksinkertaisesti ollut korkeessa muoviämpärissä ja kanankakkaa pohjall ja avot mitä satoo tullu =) Voin suositella ja kaikkii erilaisii lajikkeit oon kokeillu..parasta ja makeinta satoo on antanu kirsikka tomaatit =)

    VastaaPoista
  3. Minä olen myös kasvattanut viime kesänä tuota samaista keisarin elämänlankaa. Se on herkän kaunis, mutta sateinen kesä verotti pahasti kukintaa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Toivottavasti ensi kesä olisi aurinkoisempi :)

      Poista
  4. Minun enoni kasvatti aikoinaan aurinkoisessa ja suojaisessa paikassa seinää vasten tomaatteja ja tuli hyvin satoa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mullakin on kyllä todella aurinkoinen ja suojaisa paikka,joten toivottavast säät vain sallivat hyvän sadon :)

      Poista
  5. Minulla on vuosia sitten terassin aurinkoisessa nurkassa tomaatteja. Hyvin kasvoivat, mutta linnut tai oravat kävivät niitä hieman maistelemassa:)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Noo,kyllähän sitä pikkuisen pitää "lemmikeillekin" riittää herkkuja ;)

      Poista
  6. Kaunis elämänlanka! Minä olen kasvattanut kirsikkatomaattia ruukussa. Satoa tuli hyvin. Nytkin ostin "vilma" -merkkistä kirsikkatomaattia. Ohjeessa luvattiin ettei varkaita tarvitse poistaa. Helpottaa hieman kasvattamista.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voih,tuo varkaiden poisto on kyllä melkomoinen urakka,kun välillä tuntuu,että se pitää tehdä vähintään jokatoinen päivä,kun kasvavat niin nopeasti ;D

      Poista
  7. Söpöjä sammakoita Siiri ja Rane:) Mulla on joka kesä avomaalla jokunen tomaatintaimi (ostettu tai äitini kasvattama), vaihtelevalla menestyksellä. Aion laittaa ensi kesänäkin, vaikkei niistä paljoa meillä satoa tulekaan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Rane ja Siiri ovat kyllä mainio pariskunta :)

      Poista
  8. Minä olen monta vuotta kasvattanut lämpimän seinustan vieressä ja on hyvin tullut tomatteja
    Kaunis on tuo Keisarin elämänlanka,täytyy minunkin kokeilla ,täytyy katsoa jos löydän niitä siemeniä:)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kodin Terra-liikkeessä ainakin oli keisarinelämänlangan siemeniä.

      Poista
  9. Viime kesänä kasvatin kirsikkatomaatteja talon seinustalla, vanhassa kukkalaatikossa. Mukava pikkusato niistä tuli, joten tulevana kesänä ajattelin kokeilla jotain toista lajiketta ja vähän isommassa astiassa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Näiden kokemusten perusteella voin siis hyvillä mielin kokeilla avomaakasvatusta :)

      Poista

Kiitos vierailusta blogissani!
Kaikenlaiset kommentit ja viestit ovat tervetulleita :)